You can enable/disable right clicking from Theme Options and customize this message too.
logo

DaVinci Resolve Settings (14.0.1)

Samenvatting van alle Systeem, User en Project-Settings

System Settings

 

klik op “Preferences… of gebruik Ctrl+,”

 

De “System” Preferences

 

Het “Media Storage” item

Hier kun je handmatig nieuwe harddisks of schijflocaties toevoegen als deze niet automatisch in Resolve te zien zijn. Ook kun je hier, middels het vinkje onderaan, kiezen om nieuwe schijven niet automatisch toe te voegen.

De eerst genoemde schijf is ook de schijf waar automatisch alle Cache-files en Screenshots naartoe worden opgeslagen. Dit kan ook in de “project-settings” worden veranderd. Deze functie komen we later pas tegen.

Het “Video & Audio IO” item

Bij de “Video & Audio IO” kun je kiezen welke Blackmagic Design Output je kaart wilt gebruiken o het beeld fullscreen weer te geven.

Omdat ik op deze computer geen output kaart geinstalleerd heb, is staat er hier geen tussen die ik kan kiezen.

Wanneer je hier een andere kaart kiest bv. een Blackmagic Design Mini Monitor, ku je ook kiezen over welke uitgang je de audio wilt weergeven.

Met de chackbox “Release video I/O when not in focus” Kun je Resolve de opdracht geven om de externe monitor vrij te geven wanneer je tegelijkertijd met een ander video programma (b.v Fusion of After Effects) werkt.

Het “Audio Plugins” item

Hier kun je eventuele audio-plugins toevoegen. Deze kun je gebruiken bij video en audiomontage maar zijn niet interessant bij het kleurcorrigeren.

Het “Control Panels” item

Hier kun je selecteren welke “ballenbak” je wilt gebruiken in Resolve. Op deze computer is de Tangent Element geinstalleert.

Het “Hardware Configuration” item

In princiepe hoef je hier niets te veranderen. Het is belangrijk dat GPU mode op “Auto” staat.

Ook kun je controleren of Resolve je videokaart goed herkent. Op deze computer is maar een videokaart geinstalleert.

User Settings

 

Het “UI Settings” item

Binnen de UI Settings zijn een aantal settings interessant.

“Use gray background” is noodzakelijk voor kleurcorrectie!

“Reload last project…”  is optioneel als je het vervelend vind om steeds het project te selecteren wanneer je Resolve opstart.

“Output single field…”  is noodzakelijk als je werkt met interlaced materiaal.

Het “Auto Save” item

Er zijn momenteel 4 verschillende opties met betrekking tot de Auto Save functie.

1. Off

Dit is de minst veilige optie. Probeer dit echt te vermijden. Rseolve heeft nog wel eens de neiging om vast te lopen.

2. On

Wanneer je voor deze optie kiest wordt het project regelmatig opgeslagen. Op dezelfde manier als wanneer je met de hand op “safe” drukt. Er is dus geen Backup van het project. (De interval kun je kiezen in het dropdownmenu)

3. To Backup Project

Dit is vooralsnog de meest veilige optie, maar duurt iets langer dan “on” of “live save”.

Iedere keer dat Resolve autosaved maakt het een kopie van je project. Hierdoor heb je direct een backup van je project. Als je computer vastloopt en je projectbestand corrupt raakt, heb je nog een vorige versie beschikbaar.

LETOP: Wanneer je een backup wilt terug zetten moet je dat via deze knop ” List Backups”  doen.

4: Live Save

Live Safe is nieuw in Resolve 14. Het is de bedoeling dat je hiermee altijd een actuele versie van het project hebt. Omdat het nog zo nieuw is en er geen extra backup gemaakt wordt is men hier nog een beetje sceptisch over.

Tot nog toe horen we wel alleen maar positieve verhalen. Ondertussen ben ik zelf ook over gestapt naar Live Save. Maar ik maak nog wel 2x per dag een apparte backup buiten Resolve om.

Het “Editing” item

 

Check “Always highlight current clip in the media pool”

 

Check “Sync the Master Timeline to the current frame”

Deze 2 opties zijn erg belangrijk om in te stellen als je “remote”  wilt kleurcorrigeren. Deze manier van werken kan erg veel tijd besparen bij lange producties of wanneer het project uit meerder verschillende tijdlijnen bestaat.

Verander de “handles”

Verander des gewenst het aantal frames aan “handles” dat Resolve voor en achter een shot gebruikt. Tegenwoordig verwacht mijn bij commercials vaak 50 frames. Dat zijn 25 frames (1sec.) voor het shot. En 25 frames achter het shot.

Het “Color” item

Verander de “automatically cue…” functie naar 20 frames als je veel met gecomprimeerde media zoals h.264 werkt.

Het “Control Panels” item

Hier kun je de gevoeligheid van je Controle Panels (ballenbak) aanpassen.

Het “Keyboard Mapping” item

Hier kun je de keyboard shortcuts van Resolve aanpassen naar je eigen voorkeur. Ook kun je er hier voor kiezen om de shortcuts van Final Cut Pro X, Adobe Premiere of Avid Media Composer te gebruiken.

Het “Metadata” item

Hier kun je een persoonlijke selectie van metadata velden maken. Deze kun je op de Media-Pagina oproepen zodat je niet continu geconfronteerd wordt met allerlei metadata velden die je niet interessant vindt.

Klik op de “Save ” knop

Wanneer je klaar bent met instellen van de systeem en gebruikers voorkeuren kun je deze opslaan via de Save knop,

De voorkeuren zijn pas van toepassing nadat je Resolve opnieuw hebt opgestart.

Project Settings:

 

Open de “Project Settings”

Klik op het tandwiel icoontje rechts-onderaan de pagina.

Het “Master Settings” item

Verschillende belangrijke blokken.

1. Het Tijdlijn formaat paneel.

Hier zet je de resolutie en framerate voor je project.

“Enable video field processing”  moet aan bij interlaced materiaal.

2. Het Video Monitoring paneel.

Hier vertel je Resolve de instellingen voor je externe referentie mnonitor. Wanneer je een 4K project begint, maar je monitor slechts Full-HD aan kan, kies je 1080.

3. Het Optimize Media paneel.

Hier kies je de codec en resolutie voor de optimized media en rendercache. Ook kies je hier hoelang Resolve wacht met renderen op de achtergrond. 1 seconde is aan te raden.

De ideale codec is afhankelijk van de balans tussen je snelheid van je CPU en de snelheid/beschikbare ruimte op je harddisk.

4. Working Folders

Hier kun je kiezen waar Resolve de Cachefiles opslaat. Daaronder waar Resolve de Screenshot of “Gallery Stills”  opslaat.

Het “Image Scaling” item

1. Image Scaling

Hier kun je kiezen welke algoritmes je wilt dat Resolve gebruikt bij het vergroten of verkleinen van je bronmateriaal ten opzichte van je tijdlijn-resolutie.

De standaard instellingen zijn doorgaans een goed uitgangspunt.

2. Input Scaling

Hier geef je aan hoe je wilt dat Resolve bronmateriaal met een andere resolutie aanpast aan jouw tijdlijn-resolutie. Deze setting is opeens wel belangrijk geworden vandaar dat ik er bij de volgende afbeelding iets dieper op inga.

3. Output Scaling

Standaard staat deze op “Match Timeline” wat in meer dan 90% van de gevallen de juiste instelling is. Dit paneel geeft je de mogelijkheid handmatig de resolutie van de output van Resolve aan te passen aan de resolutie van je referentie monitor.

Dit komt van pas wanneer je bijvoorbeeld een 4k project aan het graden bent, terwijl je monitor slecht Full-HD aan kan.

Input Scaling Dropdown

Deze instelling staat standaard op “Scale entire image to fit”. Dit is altijd de beste optie geweest. Echter recent heeft Adobe Premiere wat aanpassingen gedaan aan de manier waarop zij 4K materiaal in een HD project verwerken. Daardoor komt het nu vaker voor dat je als colorist met deze instellingen moet spelen om het gewenste resultaat te krijgen.

1. Center crop no resizing

Met deze optie laat Resolve alle pixels individueel zien. Als dat betekend dat er teveel pixels zijn voor de tijdlijn-resolutie, dan cropped Resolve er vanaf. Bij 4k materiaal in een HD project worden alleen de middelste 1080 x 1920 vertoont. De rest valt buiten beeld.

2. Scale full frame with crop

Met deze optie wordt het beeld altijd volledig gevuld. Als de aspect ratio niet volledig overeen komt wordt er net zolang gescaled tot alle zwarte balken weg zijn. Hierdoor kan het zijn dat er wat beeld wordt weggecropped.

3. Scale entire image to fit 

Het hele beeld wordt zo groot gemaakt als mogelijk. Wanneer de aspect ratio niet volledig overeen komt komen er zwarte balken in beeld.

4. Stretch frame to all corners.

Met deze optie wordt het hele beeld volledig gevuld door de hoeken uit te rekken. Wanneer de aspect ratio niet volledig overeen komt kan het zijn dat het beeld wat wordt uitgerekt.

90% van de gevallen is optie 3 de juiste.

Helaas moet je tegenwoordig uitwijken naar optie 1 afhankelijk van hoe de editor Premiere heeft ingesteld.

Het “Color Management” item

1. Color sciences

Als je deze wilt aanpassen weet je wel wat je aan het doen bent.

2. Lookup Tables.

Dit is wel de slechtste plaats om een LUT toe te passen. De enige uitzondering zijn de LUTs om je monitor te calibreren en je viewer aan te passen.

Wel kun je hier snel naar ed map om nieuwe LUTs toe te voegen.

Wanneer je een LUT aan Resolve wilt toevoegen kun je het beste hier op de “Open LUT Folder”  knop drukken. Deze opend de map op je computer waar alle LUTs in moeten staan.

Wanneer je de LUTs er in gekopieerd hebt, kun je op de “Update Lists”  knop drukken. Deze zorgt er voor de de nieuwe LUTs overal in Resolve te benaderen zijn.

3. Broadcast Safe

Er zijn meerdere manieren om aan de broadcast regels te voldoen. Wanneer je eindresultaat aan de broadcast eisen moet voldoen, kan het handig zijn Resolve daarop in te stellen.

-10 -110 is momenteel algemeen geaccepteerd.

Vergeet de checkbox “make broadcast safe” onder het dropdown menu niet aan te vinken.

4. Soft Clip LUTs

5. Generate LUT from patern

Deze settings heb je zelden nodig. Het is echt het handigst om tegen die tijd nog even in de handleiding te kijken.

Het “General Options” item

1. Conform Options

Hier kun je Resolve op een andere manier laten zoeken naar tijdcode en Reelnr informatie. In sommige workflows zijn die niet altijd gemakkelijk te vinden. Voor meer informatie echt even in de handleiding kijken.

2. Audio Metering

Hier kun je de Audio meters afregelen op de voor jouw belangrijke norm. Erg handig voor videomontage en audionabewerking. Niet zo relevant voor kleurcorrectie.

3. Color

In dit menu zitten een aantal belangrijke opties. Zie volgende afbeelding.

De rest van deze pagina is niet zo interessant.

Dit zijn de voor mij belangrijkste instelling van het “Color paneel”

De geel gearceerde instellingen zijn noodzakelijk voor de remote-workflow die ik in de les meestal zal gebruiken.

Let ook op het vinkje: “Use Timelines Bin”. Deze is optioneel maar ik vind het wel heel gemakkelijk dat alle tijdlijnen bijb elkaar in een apparte bin worden gezet.

Het “Camera RAW” item

Onder het dropdown menu kun je alle camera’s vinden waarvan RAW video wordt geaccepteerd. Afhankelijk van het type RAW zullen andere opties beschikbaar worden.

Het “Capture and Playback” item

Op deze pagina kunnen alle capture instelling worden ingesteld. Je hebt dit dus alleen nodig wanneer je een player/recorder gebruikt om materiaal te capturen of terug te spelen.

Het “Presets” item

In dit tabblad kunnen we alle zojuist ingestelde opties opslaan als een preset. Ook kunnen we een preset aanwijzen als standaard instellingen in deze database.

 

Comments are closed.